Vis full versjon : hva gjør vi nå?
Frøken Pips
02 Nov 2009, 15:54
Vel, saken er den at nå at etter at Frøkna har begynt i barnehage, og har blitt en selvstendig fritenker (dvs meget egenrådig til tider), så har det blitt lite bæring på mor og far. (skulle egentlig bære i barnehagen, men vil ikke la vogna og posen og alt stå ute hele tiden, den blir så fuktig).
Noe av dette skylles også at jeg ikke lenger synes bæretøyet er spesielt komfortabelt... hun veier ikke veldig mye mere enn 10 kg, men det er tungt nok når hun tar spenntak i flesket på hoftene og hopper i vei, dessuten så synes jeg stroppene på manducaen ikke "passer" så godt lenger - jeg får henne ikke nok inntill (og ja de er strammet og strammet om og strammet mere om, jeg finner bare ikke en god innstilling lenger). Men vi elsker jo egentlig manducaen...
Becoen er grei på magen, men jeg synes ikke den er noe god på ryggen lenger. (men den er fiiiinnn)
Hva skal jeg gjøre, skal jeg selge litt stæsj (er det et marked for sånt?). Vil jo ikke gi opp bæringen helt, og det er flott å bære på tur spesielt i litt ulendt terreng. Har egentlig litt lyst til å skaffe meg en meitai - kanskje en med sjalstropper. Er det noen som har noen anbefalinger å komme med?
(vårt bæretøy stasj er: en manduca, en beco butterfly, en babyhawk (nesten ubrukt - fikk den samtidig med manduca og becoen), en storch. ringslynge (får henne ikke til å ville sitte i den lenger), og en lommeslynge (som vi ikke ble venn med)
Bamsemums
02 Nov 2009, 20:38
Det er helt vanlig at ungene går gjennom denne ville-ikke-sitte-i-bæretøyet-men-heller-gå-selv periode. Men det kommer og går. Lillemann her protesterer noen ganger og roper om å få gå selv når vi prøver å gå tur mens andre ganger drar han frem meitaien eller manduka eller slynga (den som ligger nærmst) og ber om å få sitte på ryggen. Så der ville jeg bare lot ungen styre litt selv med mindre man MÅ bare bære for transport f.eks. da er det bare litt overtalelser og opmerksomhet avledere som skal til. Her funker det fint med å "se! der er biler! Hvor amnge bilder er det på veine? hvor mange motorsykler?" For da glemmer han å kreve om å få gå selv mens han "teller" biller og motorsykler :fnis:
Ang. bærekomforten: bærer dere på ryggen mest eller på magen? Syns ikke noen av de formsydde er noe spesielt behagelige for magebæring av store(over 8 kg) barn. På ryggen så må man ha panelet åpent slik at den blir høy nok til et så stort barn og da blir det enklere å få ungen nært nok. Noen ganger syns jeg også at det er lettere å få manducaen godt på når ungen har armene inne bæretøyet/under skulderstroppene enn om han har dem over panelet. Men alt er nok tilvenningsak og der må man bare finne gode instramningsmuligheter for hver enkel selv. Kan tenke meg at om det er babyhawk du har og ikke todlerhawk så er den nok ganske så i minste alget til snuppa di nå. En god og stødig mt kan være en god løsning til dere vil jeg tur. Det går veldig fint an å få både solgt noe av bæretøyet og ev. bytte mot noe annet som passer bedre til dere nå. Du kan prøve å annonsere her inne for det er jo mange som bære ungene sine eller annonsere på barnvedhjertet.no eller tettinntil.no bæreforum.
Jeg personlig syns meitai med sjalstropper gir best støtte ved magebæring og kan være noe vrient å få til med ryggbæring men det bør man prøve selv og se hva man syns om det. Det er ikke mange meitaier med sjalstropper som finnes på det norske markedet: filiokus er veldig fin og stødig men de lages vel ikke akurat nå for hun hadde vel en liten babypause nå så da er det bruktmarkedet man må se på, Jewelbaby er veldig greie og Lupita også fin, Bittebror er veldig vakre men de lages heller ikke akkurat nå, Tidsel syntes ikke jeg er noe for større barn. Så prøv å høre om det er noen du kjenner som har noe som du kan prøve. Som sagt tidligere så ville jeg ha kjøpt en god meitai med vanlige stropper: Dinglemej er bare super syns jeg, men er litt vanskelig å få tak i :( , Bebynær og taitasi er veldig greie "arbeidshest", 7kids også grei.
Om det var meg så ville jeg ha solgt/bytte lommeslyngen og babyhawken i alle fall, ev. ringslyngen også.
Frøken Pips
03 Nov 2009, 11:52
Tusen takk for gode råd...
Jeg tror jeg skal vaske og ta bilde av babyhawken og lommslynga og så legge det til salgs her i første omgang, (Tett inntill leser jeg bare på for jeg synes det er noen som er så krasse der) og så kan vi se oss litt om etter noe annet... (kanskje ta en tur innom Bæreglede - det er jo her i Oslo, men de har vel ikke noen av de meitaiene som du nevnte)
Vi bærer mest på ryggen, men av og til koser vi litt på magen... da funker egentlig beco best for meg og Manduca best for mannen... Ringslynga er fin den, men hun tar sats og forsøker å hoppe opp i f.eks. grytene hvis hun sitter i den når du lager mat (og det er jo litt upraktisk)...
Bamsemums
03 Nov 2009, 14:35
ja, ta en tur innom bæreglede og se hva hun har inne :) og prøv litt :yes3: Spør de på bæreglede etter hjelp å få til manduca ved ryggbæring for jeg syns den er super til ryggbæring når man får til strammingen riktig :) hun har tetitet meitaier i butikken som er greie og stødige men de har lite(eller kanskje det var ingen) polstring i magebeltet og jeg personlig syns det blir dumt da jeg er meget glad i stødig og godt magebeltet. Men jeg må si at du MÅ bare prøve selv for jeg har oppdaget at magebeltet er ikke noe alle liker like godt som jeg gjør for det er jo slikt at ikke alle opplever at de trenger det.
Med ringslynga må du bare sette ungen kanslie litt bedre i den? at hun sitter ikke så dypt i slynga som hun skal? spør om hjelp med slynga også så får du helt sikkert noen tips :)
Bamsemums
03 Nov 2009, 14:36
ja! så kom jeg på noe: om ikke babyhawken er noe flekkete og skitten ikke vask den men heller selg den som den er: de fleste som kjøper brukt vil jo vaske selv når den kommer i hus og da er det unødvendig å vaske to ganger etter hverandre. Ev. spør om den som kjøper vil ha den vasket før du sender den.
Frøken Pips
03 Nov 2009, 15:46
Takk for godt råd ang vasking... det høres ut som en god ide.
Når det kommer til ringslyngen tror jeg jeg har henne riktig oppi, (trekker godt opp mellom beina og ut til knehasene osv) men kan jo kanskje få det sjekket. Får se om ikke jeg kan få med meg mannen ut på tur til bæreglede... så kan han ha på seg Frøkna i manduca og så kan vi sikkert få sjekket det ut, og kanskje sett litt på meitaier og så kan han jo se om det er noe sånt han kan tenke seg... (kanskje prøve sjal også, han var jo veldig fornøyd med å ha Frøkna i elastisk sjal)
Bamsemums
03 Nov 2009, 15:54
ja! en tur med gubben er en fin ting :) Ang. ringslynga: har du noek med stoff mellom deg og barnet? altså at du lager en slik lomme som rumpen kommer i? hun har i alle fall slynger så du får henne til å vise deg det.
Frøken Pips
15 Nov 2009, 20:18
Ja, da har vi vært en tur på bæreglede, og mannen har sagt ja til å kjøpe Meitai :jupp2:
Jeg prøvde å bestille en 7 kids - for de er innmari fine, men vi kan ikke få bestilt før Januar (hulk og snufs).
Så da må vi enten finne noen andre vi synes er fine, eller så må vi vente til vi kan få bestilt en 7 kids, noe som er litt dumt for manducaen passer meg ikke lenger... (ja, vi var innom bæreglede og fikk mange gode råd fra Ivrig (tusen takk!), og fikk sjekket at vi brukte alle innstillingene riktig, men den bare siger nedover hoftene mine og sitter ikke så godt på skuldrene).
Er det noen som har noen gode råd?
vBulletin 3.8.0 © 2000-2010 Jelsoft Enterprises Ltd.