Vis full versjon : Hjemme igjen
Jeg har vært et døgn på Hammerfest sykehus til observasjon grunnet truende preeklampsi. Dro til legen i går morges etter å ha følt meg dårlig et par dager, han målte blodtrykket til 150 over 92, +2 på proteiner i urinen, og sendte meg til sykehus. Der har jeg fått både UL, hyppige CTG og sjekket blodtrykk og urin ørten ganger. Bitteminsten vokser fint og har det bra, og det er god blodgjennomstrømming til navlestreng og morkake.
Fikk kranglet meg hjem i dag, da blodtrykket hadde gått fint ned etter noen timer flatt på ryggen, men har fått beskjed om å hvile mest mulig, og sjekke blodtrykk og urin hos fastlegen to ganger i uka. De ville egentlig beholde meg over helga, fordi de mente jeg trengte å hvile, men jeg har lovt å hvile hjemme. Ikke bare enkelt med en seksåring og en halvannetåring, men må man, så må man.
Nå håper jeg at jeg slipper flere sykehusturer før det blir fødsel, og det vil jeg ikke ha på minst fem uker enda. Er 32+6 i dag. Men heldigvis er de både flinke og hyggelige i Hammerfest.
Ja du MÅ hvile... Symptomene på pre-eklamsi er veeeeldig vage, så det er fryktelig lett å gjøre for mye. Du skal gjøre ingenting, ikke lett husarbeid eller for mye tv. Det er også veldig vanskelig å kjenne når tilstanden forværres, og det skjer fort. Min pre-eklamsi ble oppdaget 31+0 og E var ute 32+1 og jeg fikk eklamsi, jeg ble sendt hjem med diagnosen moderat pre-eklamsi, fordi jeg bodde så nært og hadde svingende blodtrykk slik at de trodde det var gått ned. De tok nok egentlig feil der, for det skal liksom ikke eskalere til eklamsi så fort. 32+6 er jo såpass sent at du nok ikke trenger lungemodnningssprøyter så det er nok greit at du er hjemme. Likevel synes jeg to kontroller i uken virker litt lite. Jeg hadde bedt om en tredje slik at du har mandag, onsdag og fredag.
Nå er jeg en hysterisk skremmekjerring, men jeg føler liksom at det er så lett å ikke ta dette så alvorlig som en bør:-)
pus&lillepus
08 Aug 2009, 15:56
Ja, hvil deg du!!! Lykke til :)
Ja! KVILE..........La mannen ta barn og hus. Du skal berre tenke på deg sjøl no.
Jeg prøver å ta det mest mulig med ro og hvile ofte. Hadde preeklampsi i mitt første svangerskap, men da var jeg 20 år og hadde ingen andre enn meg selv å ta hensyn til, så da gikk det greit. Det begynte i uke 34 og jeg gikk faktisk helt til to dager før termin før jeg ble innlagt, ble indusert på termindatoen.
Det er litt verre å sette/legge seg ned og hvile med en aktiv seksåring og en spinnvill halvannetåring i hus. Blir bedre til uka, da begynner seksåringen på SFO fra onsdag og lillegutt har barnehage mandag, onsdag og fredag. Den 19. begynner han i full plass i barnehage, og den 24. begynner skolen.
Eg skjønne at det ikkje e så lett å få kvilt så mykje då, nei....
Men det e no då berre godt meint :gladklem:
Stor&liten
09 Aug 2009, 15:00
Huff, nå må du tenke på minsten imagen ja,:gravid:. Skjønner godt det ikke er så lett når man har barn fra før, kjenner problemstillingen, men det er viktig at du hviler så masse du kan.
Lykke til !
Bamsemums
11 Aug 2009, 00:03
Huff da! Håper du får virkleig tid og ro til å hvile deg, Lorien! det er lov å ikek gjøre noe som helst! så får gubben ta seg av husarbeid og ungene!!!
Og hør på yummy! ta pøver 3 ganger i uka! det er jo likosm ikke bare-bare for deg å komme til sykehuset om det trengs. så da er det bedre å være føre var.
Masse god bedring!
vBulletin 3.8.0 © 2000-2010 Jelsoft Enterprises Ltd.