Vis full versjon : Hvordan gjør dere det?
Lois Lane
15 Jul 2009, 13:01
Ja, det lurer jeg på! http://tettinntil.no/forumet/mysmiliesvb/mysmilie_2266.gif Jeg har nå endelig fått fatt i ei potte og tenkte å prøve å få snuppa til å sitte litt på den. Det blir vel ikke EC, ho er jo straks 1 år, men forhåpentligvis er det ikke for seint/for tidlig å tilby henne litt potte nå? Ikke for at ho skal bli helt bleiefri, men for at ho skal skjønne at ho kan gjøre fra seg andre steder enn bare i bleia liksom. Jeg syns det er litt vanskelig å lese henne da, som regel kjenner jeg bare at det lukter bæsj av bleia og da er det ut på badet og skifte. Så da lurer jeg på om dere har noen tips? Burde jeg sette henne på potta hver gang vi skifter bleie, evt oftere? Hvordan startet dere? Og er det dumt å begynne på noe sånt når ho begynner i barnehage om en måneds tid, jeg får jo ikke fulgt opp like mye da?
Bamsemums
15 Jul 2009, 14:57
det er nok litt for seint for EC, ja. For nå har hun innarbeidet seg rutiner og vaner å gjøre det i bleia. MEN det er jo aldri for seint/tidlig til å introdusere potte. Trur ved å starte med å ha den tilgjengelig hver gang dere skifter på er lurt. gjerne følge med når hun vanligvis gjør det og tilby henne potte før. For eksempel om du vet at tidlig på morran tisser hun mye i bleia når hun vokner så kan du prøve å ta av bleia og sette henne på potte med en gang dere står opp.
Lois Lane
15 Jul 2009, 15:56
Da jeg tenkte på å kjøpe potte pleide ho å bæsje enten mens eller rett etter at ho spiste frokost, så da tenkte jeg at jeg iallefall kunne tilby ho potte da. Men etter at det var så varmt her føler jeg at alt av rutiner og vaner har gått litt over styr, så nå må vi begynne på nytt :knegg: Men jeg satte ho på potta etter luren hennes ista, ho hadde bæsja i bleia så jeg regna ikke med at det ville komme noe mer. Men ho syntes det var artig å sitte der, ho fikk en kremtube å leke med og lo av vaskemaskina som sto og gikk :fnis:
Det er vel uansett ikke for tidlig å introdusere potte - en gang skal man jo begynne ;)
Mitt tips må være at dere gjør som Bamsemums sier; sette på potte som rutine hver gang dere skifter bleie, samt at det er rutine at bleieskift gjøres rett etter våkning og spising (antar at dere på sikt har lyst til å fange opp mer enn bæsj, og da er denne rutinen veldig fin). I tillegg er det ikke nødvendigvis lurt å "bejuble" alt som kommer i potta, men heller kommentere og sette ord og lyd på det som gjøres. I følge EC-filosofien gjør dette barnet oppmerksomt på hva det holder på med, uten at det skal være noe annet enn helt naturlig (man skal selvfølgelig vise at det var bra med en "leveranse", men ikke gjøre det til en stor prestasjon eller at det ikke kommer noe til noe negativt).
I perioder hvor pia har hatt litt problem med å komme på at ho skal bæsje, hjelper det at vi setter oss på do ved siden av og later som - tror nok det er lettere å skjønne for et lite barn hva det handler om hvis man viser i praksis :rolleyes2:
Sannsynligvis vil du også bli flinkere til å fange opp signaler fra henne nå som du er bevisst på det, og du ser hvordan hun oppfører seg på potta.
Ang barnehagestart, så vil det kanskje lage litt kluss i eventuelle innarbeidede rutiner sånn med en gang, men etter hva jeg har hørt, skiller de aller fleste barn greit på hjemme og borte når det gjelder rutiner. Pia her bæsjer ikke regelmessig, men har bare hatt et par "ulykker" hos dagmamma. Ho skjønte ganske fort at det enten gjalt å levere på potta om mårran, eller holde seg til ho kom hjem igjen, siden dagmammaen ikke tilbød henne potte.. Men i bhg bør de kunne tilby do-besøk ved hvert bleieskift hvis du ber om det .
Lykke til!
Beklager kupping - jeg bare kommer med et spørsmål i forbindelse med dette. Håper det er greit...
Mange anbefaler å tilby potte etter oppvåkning og etter hvert måltid - betyr det at dere skifter bleie så ofte? Vi pleier f.eks. å bytte bleie når vi står opp om morgenen, men da virker det veldig kjapt å skulle bytte bleie igjen etter frokost (kanskje 30-60 minutter senere). Hvis vi dropper bleiebytte etter frokost blir det for storebror ca ny bleie kl 07, så kl 12, så kl 14 (etter soving), så kl 17 (etter middag) og så til kvelden kl 20. Er det omtrent slik det ser ut hos dere?
Lois Lane
17 Jul 2009, 00:55
Det er vel uansett ikke for tidlig å introdusere potte - en gang skal man jo begynne ;)
Mitt tips må være at dere gjør som Bamsemums sier; sette på potte som rutine hver gang dere skifter bleie, samt at det er rutine at bleieskift gjøres rett etter våkning og spising (antar at dere på sikt har lyst til å fange opp mer enn bæsj, og da er denne rutinen veldig fin). I tillegg er det ikke nødvendigvis lurt å "bejuble" alt som kommer i potta, men heller kommentere og sette ord og lyd på det som gjøres. I følge EC-filosofien gjør dette barnet oppmerksomt på hva det holder på med, uten at det skal være noe annet enn helt naturlig (man skal selvfølgelig vise at det var bra med en "leveranse", men ikke gjøre det til en stor prestasjon eller at det ikke kommer noe til noe negativt).
I perioder hvor pia har hatt litt problem med å komme på at ho skal bæsje, hjelper det at vi setter oss på do ved siden av og later som - tror nok det er lettere å skjønne for et lite barn hva det handler om hvis man viser i praksis :rolleyes2:
Sannsynligvis vil du også bli flinkere til å fange opp signaler fra henne nå som du er bevisst på det, og du ser hvordan hun oppfører seg på potta.
Ang barnehagestart, så vil det kanskje lage litt kluss i eventuelle innarbeidede rutiner sånn med en gang, men etter hva jeg har hørt, skiller de aller fleste barn greit på hjemme og borte når det gjelder rutiner. Pia her bæsjer ikke regelmessig, men har bare hatt et par "ulykker" hos dagmamma. Ho skjønte ganske fort at det enten gjalt å levere på potta om mårran, eller holde seg til ho kom hjem igjen, siden dagmammaen ikke tilbød henne potte.. Men i bhg bør de kunne tilby do-besøk ved hvert bleieskift hvis du ber om det .
Lykke til!
Det høres fornuftig ut det, å ikke bejuble alt som kommer i potta. Jeg tenkte ikke på det jeg, at det da kanskje ville virke negativt om ho ikke fikk det til en dag, og det er jo ikke noe særlig... Ho bæsja faktisk på potta igår da, helt tilfeldig men litt artig, hehe http://www.familienett.com/images/smilies/teehee.gif Og jeg lata som om jeg satt og pressa litt før på dagen, da jeg trodde at det kanskje ville komme en "leveranse", men tror ikke ho skjønte så mye av det :rolleyes2:
Godt å høre at det kan funke i barnehagen også, håper bare vi får det litt til her hjemme, så kan jeg prate med de i barnehagen om det også.
Beklager kupping - jeg bare kommer med et spørsmål i forbindelse med dette. Håper det er greit...
Mange anbefaler å tilby potte etter oppvåkning og etter hvert måltid - betyr det at dere skifter bleie så ofte? Vi pleier f.eks. å bytte bleie når vi står opp om morgenen, men da virker det veldig kjapt å skulle bytte bleie igjen etter frokost (kanskje 30-60 minutter senere). Hvis vi dropper bleiebytte etter frokost blir det for storebror ca ny bleie kl 07, så kl 12, så kl 14 (etter soving), så kl 17 (etter middag) og så til kvelden kl 20. Er det omtrent slik det ser ut hos dere?
Helt greit det, jeg lurte egentlig litt på det samme. Dagen vår ser ut som din omtrent, så tenkte at det kanskje ble litt mye bleieskift... Men på sikt kan det sikkert lønne seg, hvis de lærer seg at ting helst skal i potta og ikke i bleia http://tettinntil.no/forumet/mysmiliesvb/mysmilie_2266.gif
Angående dette med hyppige bleieskift: Jeg tror (etter vår erfaring, som jo ikke er veldig stor) at det er lurt med relativt hyppige bleieskift i begynnelsen hvis man skal få barna bleietørre/at de skal skjønne dette med å levere "utenfor bleien". Men bleie kan de jo tisse så ofte de "vil", og lærer ikke å holde igjen på samme måte som hvis de har en bevissthet om at det går å vente litt og så slipper de våt bleie.
Her i huset er det slik at hvis vi er flinke til å tilby potte ofte (kan være så hyppig som hver time når pia er våken), har vi for det meste tørre bleier. (Vi skifter ikke bleie hvis de er tørre, da bruker vi samme bleien videre, så det at vi tar den av ofte, betyr ikke at det blir mer vask, heller mindre.) Men som regel er vi ikke riktig så flinke til å passe tida. Blir ofte slik at man kjenner etter om bleien bør skiftes, og hvis den da er tørr, skynder vi oss på potta og får leveranse der, men hvis den er våt, venter vi kanskje til det passer litt bedre å skifte (da er det jo også mindre sjanse for at det er behov for å tisse på en stund, siden det nettopp er gjort). Så vi er nok ikke helt konsekvente EC'ere :rolleyes2:
Faste do-turer når jeg er hjemme med pia ser ca slik ut: Mårra, et par timer seinere, rett før soving (ca kl 12), rett etter soving, 1-2 ganger før kvelden, før bad (ca 19), og før legging (ca 21). I tillegg er det rutine med do før og etter vi har vært ute (skifter uansett fra formsydd til lommebleie da). For tørr nattbleie er vi i startfasen nå, og må til by do ved leggetid, ca 12, ca 4 og ca 8 for at ho skal være tørr. Men det har nok også sammenheng med at jeg nattammer.
Lois Lane
25 Jul 2009, 01:04
Det høres fornuftig ut, å tilby potte oftere så de ikke blir vant til at bleia er våt. Om de stort sett har tørr bleie på må det jo være utrolig ubehagelig å hvis den blir våt! Vi har ikke vært så konsekvente vi til nå, men jeg prøver å ha litt faste rutiner på det når vi bare er hjemme. Det virker som ho liker det da, sitter og titter i skuffene og koser seg http://www.moppo.net/anisigns/signer/laughing/laughing.gif
vBulletin 3.8.0 © 2000-2010 Jelsoft Enterprises Ltd.