Vis full versjon : Baby og innsovning
Lillejenta vår er 7 uker nå. Hun sover veldig bra om natten, men hun sovner veldig seint (12-1) og virker veldig sur og trøtt om kveldene. Hun har også fått sovne ved puppen i senga vår når vi legger oss.
Da jeg var hos helsesøster nevnte jeg at vi gjerne ville få flyttet døgnrytmen hennes litt slik at hun sovner tidligere om kveldene. Hun er jo veldig lita, men helsesøster mente at det ikke var noe i veien for å lære henne å sovne selv, i sin egen vugge uten puppen i munnen og til et tidligere tidspunkt. Vi skulle bare ha leggerituale, gi henne å spise og legge henne våken i vuggen og sitte sammen med henne til hun sovner. Gjerne tidligere og tidligere.
Så dette har vi prøvd, og det har bare blitt verre og enda senere kvelder
:( Etter to kvelder fant vi ut at det nytter kanskje ikke å gjøre alt på en gang, og jeg bestemte meg for at det viktigste å få i orden først er at hun sovner uten puppen i munnen. Ikke for at det er noen uvane i seg selv, vet at mange syntes det er fint, men jeg vil gjerne at vi begge skal kunne legge barna og jeg tror at det blir verre dess eldre hun er å venne av med puppen til innsovning. Så jeg bestemte at jeg slutter å amme i sengen om kvelden. Men hun nekter å roe seg. Mannnen trøster så godt han kan, vugger voggen, rugger henne i armene og så ammer vi i stua når hun blir altfor fortvilet. Hun sovner ved puppen i stua, bæres inn igjen i senga si og våkner. Ligger fornøyd en stund og så braker det løs igjen til vi går inn i stua og historien gjentar seg.
Helt feil fremgangsmåte, eller må jeg bare være mer tålmodig? Hun er jo altfor liten til søvntrening, det vet jeg. Men jeg skulle så gjerne ønsket at hun kunne sovne av seg selv om kveldene... Og etterhvert litt tidligere. Men jeg er redd vi gjør noe feil her, for det virker som om vi går helt feil vei.
Noen tips?
Ungar er forskjellige. Nokon godtar rutine tidlig andre ikkje. Hos oss nytta det ikkje å begynne med noko særlig rutine før han var 3-4 månadar, men då gjekk det som ein drøm. (at vi har trøbla igjen seinare er ein annan sak....)
lilleMamma
03 Jul 2009, 11:37
Det som hjalp for oss, for å få ha til å sovne tidliger, var å ikke ta han ut av soverommet etter leggetid.
Alt av amming osv skjedde på rommet. Men mange ganger satt jeg på sengekanten i stedenfor å ligge.
Cillepille
03 Jul 2009, 16:51
Vet du hva vi har hatt det på akkurat samme måte og det endrer seg med alder. Nå ammer jeg han på sengekanten eller i stua og legger han i sin egen seng. Han har så og si bodd i vår seng de første 5-6 månedene. Jeg ammet han på sengekanten jeg det ble så mye mindre mas og tiden de er små går så fort. Han er vårt tredje barn og jeg lar de få styre selv når de er små. Etterhvert våkner de jo tidligere automatisk kommer de tidligere i seng. Hun er jo bare pitteliten enda.
blåpingvin
03 Jul 2009, 22:22
Vi begynte med leggerutine da vår gutt var ca. syv uker. På forhånd hadde vi bestemt oss for at han bare skulle bade tre ganger i uken, men nå har vi gjort badingen til en del av leggerutinen.
Det vi gjør er å bade han, men uten noe som helst oppi vannet, så får han på pysj, deretter får han pupp i vår seng. Noen ganger sovner han tvert, andre ganger må jeg erstatte puppen med smokk. Om han har spist like før badingen, så kan pappaen legge seg og gi han smokk og nærhet.
Vi er ikke der inne helt til han har sovnet, bare til han har funnet roen. Vi passer også på å gå inn på rommet om vi hører at han "knirker". Da har han ofte mistet smokken og våkner dermed litt til. Vi tenker sånn at det er bedre å gå inn med en gang å gi han smokken, slik at han sovner igjen, istedenfor å risikere at han kaver seg opp.
Nå er han 11 uker gammel, og leggingen går som en drøm. Han er stort sett i seng til klokken åtte hver dag.
Når vi legger oss, så får han pupp og ny bleie, også legger vi han over i hans egen seng og der sover han helt til neste amming.
Mitt råd er å prøve og bade han hver kveld, og gi han mat i senga. Maten er en fin måte å få babyen til å roe seg på. Om babyen bare vil ha kos og smokk, så send inn pappaen. Da blir det variasjon i hvem som legger babyen.
slinsie
03 Jul 2009, 22:56
Jeg anbefaler virkelig å kjøpe no-cry sleep solution boka. (har den hos bokkilden og tanum bla.)
Den har mye gode poeng, forklarer mye fint, og kommer med mange fine forslag til leggerutiner og ikke minst hvordan lese trøtthetstegn hos barnet :) Den er jo heller ikke særlig dyr.
Lykke til!
*klem*
Bamsemums
04 Jul 2009, 01:55
7 uker er ungen så liten enda! man kan da ikke forvente noen rutiner av en såliten baby! noen selvsagt er rutine babyer tidlig men de fleste kommer nok ikke i rutiner for mye seinere. Jeg ser absolutt ingen problem i å amme henne i søvn om hun trenger det for å roe seg ned. Hun trenger den nærhetn hun kan få fra dere så hvorfor nekte henne det? Vi har ikke hatt noen problemmer med å amme ungene i søvn der de etterhvert de er større ikke sovner ved puppen men godtar helt fint å bli lagt i senga og sovne selv. Jeg mener man kan ikke sjemme bort et så lite nurk på 7 uker! Jo mere kos og nærhet jo bedre! LIllemann har jo også vert nattesfugl første måneder der han sovnet ikke før 3-4 på natta. Og det var nok slitsomt for oss i perioder men han hadde gradvis snud døgnet til vår rytme. Vi var konsekvet med å skifte ham for natta og legge ham for å sove og trappe end på aktivitete. Han kunne sovne og voken igjen og sovne men det var klart at nå skulle det ikke skje så mye, ikke mye lys eller lyder. Vi bytet litt på hvem som var oppe med ham og han regulerte selv hva han trengte.
Bading som blåpingiv sier kan væer en god del av rutiner men det funker ikek på alle. Storesøser her blei bare lysvåken av å bade :fnis: Vet ikke om det ville funket på guttan men de hadde atopisk eksem slik at ba gjorde dem meget tørre så det var nok uteluket å gjøre det hver gang. Men det er verd å prøve for dere.
Har du noe bæretøy? det har vert superhjelp for meg! di gangene lillemann var urolig så kunen jeg putte ham i sjalet eller Meitai og bære ham litt rundt med meg og han kunne sovne og jeg kunne bare sitte i godstolen min med ham på magen og gi ham den trygheten og roen han trengte. Og jeg ikek var så sliten av å bære ham i armene.
Jeg mener dere trenger ikke å stresse med å være "strege" ta det heller på hennes premiser: trnger hun nærhet gi henne det, kos eller pupp? hva er i veien?
lilletambur
04 Jul 2009, 03:33
Jeg tenker også at 7 uker.. Det er lite det!!!
Hun er jo nesten helt ny...
Vil også tipse om bæretøy, både du og mannen kan bære.
Hengevugge/slyngevugge av diverse former.
Noen barn lærer seg raskt å sovne av seg selv, andre ikke.
Noen trenger mammaen eller pappaen sin i nærheten leeeenge. Min gutt på 2.5 år, trenger enda at jeg har han på armkroken og synger for han til han sovner, før han legges over i sin seng.
Noe som fungerte etterhvert med Småen da han var baby, var at han lå i sengen mellom meg og pappaen, og så sang jeg for ham, mens mannen rugget forsiktig på ham til han sovnet. Da han var rundt 8 uker, så var vi ganske slitne av at han tilsynelatende ville legge seg så sent hver enda kveld. Så i en periode fant vi ut at han faktisk sovnet for natta hvis vi alle sammen la oss sammen i storsenga i sånn halv8-8-tida. Det høres kanskje kjipt ut, men vi var jo slitne - og trengte søvnen, så det var ikke noe stort offer for oss å legge oss så tidlig. (Tror enda han lå oppe mellom hodeputene våres da han var så liten, med eget lite teppe og "pute")
Når de blir større, så sover de også tyngre - og kan lettere kobles fra puppen og over i senga. Husker at jeg koblet Småen saaakte fra, og lot han gli sakte ned på arma mi, (jeg ammet sittende i senga vår) la meg sakte ned, og lirket arma mi forsiktig ut. Da slo han seg som regel til ro http://www.familienett.com/images/smilies/jepp.gif Hvis det var viktig for oss at han ikke skulle ligge midt i senga vår noen netter, sørget vi for å legge ham over på et teppe eller ammemadrass, og så løftet vi ham forsiktig over til vugga si i teppet/på ammemadrassen.
Tusen takk for mange fine svar. Tydelig at det er mange veier til Rom :)
Først og fremst; det som mest er i veien med å amme i søvn, er at det fort kan ta en times tid med sutting (ikke suging) og jeg ender opp sår og må ofte pumpe istedefor å amme den puppen hun sovnet med neste morgen. Om dagen sutter hun ikke, men om kvelden koser hun med puppen på en helt annen måte. Dessuten så har jeg lest (vet ikke om det stemmer) at det kan være vanskelig å venne dem av med det, og det er jo dumt etterhvert hvis pappan skal legge for han har jo ikke sånne.
Ikke for å være kjip og nekte babyen min kos og nærhet, vi har absolutt ikke som mål å lære henne å sove mutters alene når hun er så bitteliten. Men hadde hun bare kost seg uten pupp i munnen så...
Men jeg må innrømme at jeg har resignert litt. Igår kveld gjorde som vi pleide før vi var hos helsesøster, kveldsstell i 12 tiden og amming i senga. Men igår var pappen ute og trillet tur om kvelden, etterpå sov hun lenge i vognen, i alt fra 6 til 9. Det har vi aldri turt å gjøre før, for vi har tenkte det er bedre å ha henne trøtt før natta. Men det var tydelig at den lange kveldsblunden hjalp på humøret hennes om kvelden, så kanskje vi skal begynne med det.
Hun har jo døgnrytme som bare det, det er bare at vi ønsker å flytte den litt. Men jeg tror vi følger rådene om å bare vente. Etterhvert når hun blir større våkner hun kanskje mer om morgenen av storebrødrene, og så flytter det av seg selv.
Og den innsovningen... Vet jeg enda ikke hva vi skal gjøre med. Kanskje krype til korset og prøve smokk? Virker jo ikke som om det er maten hun trenger, bare det å ha noe å sutte på. Kosen får hun jo uansett.
Vi har både MT og moby, men hvis hun sovner bærende så våkner hun bare når vi legger henne nedi senga. Har prøvd ;) Og på rommet vårt så sover hun i en leander over vår seng. Veldig effektivt å rugge litt på den om hun knirker :jupp2:
Skal kjøpe den boka ja, Slinsie.
kikkiari
04 Jul 2009, 12:09
hun er jo bare bitte liten jo,,
syntes synte ikke hs er mye barnevennlige bestandig,
tulla mi la seg og sent (på samme tid som dere) og sov utmerket om natta min hs syntes jeg la henne for sent men det bryr jeg meg lite om , så lenge hun er frisk og opplagt ,
nå legger hun seg 9 og står oppp 9 det er og for sent i følge hs, jeg sover godt tulla sover godt, ikke noe problem for noen av oss
men vi har heller ingen andre og ha hensyn til
bare si at dere legger tidlig og følg den rytmen som passer dere, hihi
Ja, jeg får la være å høre på henne :fnis:
Jeg tror barn kan være så forskjellig så man må bare prøve seg frem og se hva som passer for dere.
Men søvn avler søvn. Så legg henne så mye som mulig. Jeg har noen ganger lagt Tarzan for kvelden 17:30 og han sov like lenge som vanlig. Tror vi la Tarzan rundt 20-21 tiden da han var 2-3 mnd. Men det var fordi han var trøtt da. Vi har bare fulgt hans rytme. Etter at han er lagt går vi aldri ut av soverommet. da skjer alt der inne i mørket. Etterhvert ble han trøtt tidligere og tidligere og vi la han tidligere. Tidligste har vel vært 17:30. Når han våknet så ammet jeg han sittende på senga, og la han tilbake i vogga ved siden av senga vår etterpå. Hvis han ikke ville sove, eller gråt så vugget og bar vi inne på soverommet. Vi tok han aldri ut etter leggetid.
Hvis hun er trøtt i 18-tiden hadde jeg bare begynt kveldsstellet da og lagt henne etterpå.
Nå legges Tarzan mellom 18:30 og 19:30 og sover til 7-8 om morgenen.
Bamsemums
04 Jul 2009, 15:28
hm.. syns egentlig at kveldstell kl 12 er vel litt seint. Kl 6 hørs jo mere som den riktige tiden. Det er jo ikek uvanlig at småinger har natt far 6 på ettermiddagen til 6-7-8 på morran. det hadde lillemann her i lang tid! frem til vi stilte klokka nå sist og da blei 6 til 7 uten at han selvsagt la merke til det :fnis: Så det kan selvsgt være lurt med tidligere legging for natta.
Ang. amming: klart om hun bruker pupp som smokk og ikke for å spise er det ikke det mest gunstige. Det hadde både storesøster og lillebror gjort. Med storesøster har vi hørt alt for mye på lite barnevennlige råd (etter min mening) og endte opp til slutt med en sint unge som ville absolutt ha viljen sin akkurat som hun ville ha det og kunne sove stående i senga da hun var rundt året og ikke fikk det som hun ville!!! Så det var ikke det lureste og det tok vi lærdom av. Med lilllemann har jeg brukt å amme ham på kvelden og de gangene jeg merket at nå var han met og bare sutta på puppen for kosen så tok jeg puppen ut og noen ganger bytta den med en smok og noen ganger gikk det helt greit uten. Så kunne jeg ligge litt lengre med ham i senga etter ammingen eller bare ta ham på brystet/skulder om vi satt i stolen og ammet. Og lot ham bare sovne enda bedre og få den kosen han vil ha før jeg la ham. Om ungen venner seg til å bruke puppen som smok så ja, jeg kan tru at det kan bli vannskelig å snu på denne vanen men om ungen bare ammes i søvn så trur ikek jeg at det er noe vanskelig å snu på. Her var det selvsagt viktig med pupp så lenge ungan var små og da måtte jo mamma være der og amme før de la seg, men når det ikek lengre var livsnødvendighet da de var komemt godt i gange med fast føde (maaange måneder gamle ikke 7 uker) så var det faktisk hipp som happ hvem som la dem. Er mor hjemme så var det pupp, var jeg ute og faren skulle legge dem så gikk det helt fint uten! Så jeg trur ikke det er noe å beskymre seg over!
Når de sovner i bæretøyet kan de fort vokne når man prøver å legge dem men det er bare å følge med pusten og ta det litt forsiktig for etter vhert lærer man når man kan legge dem uten å vekke. Jeg brukte å ta bort bæretøyt først og la ungen ligge hos meg litt til for så å legge ham for det gjorde det litt letter.
Men det aller viktigste! Ikke stress! kos dere bare masse! Rutiner kommer etterhvert!
Her har vi stressa fælt med rutiner og leggetider... no nærmer poden seg året og vi har enda ikkje noken klar rutine på legging, mat osv... Synes det har vore vanskelig å forstå kor tid han e sulten/trøtt. Tegnene har forandret seg så mange ganger.
No har eg alltid amma han i søvn, prøvde å legge han våken, men gav fort opp, blei bare grining og masing og sliten mamma... Ikkje vil han ha hverken smokk eller flaske, berre meg så eg kan bli litt sår i perioder, men stort sett går det bra. :)
Eg gav rett og slett opp. Har lest meg trill rundt om gode råd på søvn og rutiner, helsesøster osv.... Tenker no at tingene løser seg til slutt. Han slutter med pupp når han e klar for det, og sovner sjøl når han e klar for det. Til slutt finner han ut at han vil ha egen seng også....(håper no det da :fnis:). Og dessuten sover eg mykje bedre med han i senga og, og mannen klager lite også ;).
Følg magefølelsen din :gladklem:
vBulletin 3.8.0 © 2000-2010 Jelsoft Enterprises Ltd.