Vis full versjon : Den beste brettebleie bretten? Hva er din favoritt..
Stor&liten
03 May 2009, 01:35
Har sittet på alle fire på gulvet her å prøvd ut noen brettemetoder. JADA, jeg har god tid, beibis kommer ikke før August, men nå har jeg nå kjøpt 6 brettebleier, så da vil jeg jo sjekke det ut også...
Mann er også veldig bekymret for ammebæsjen hører jeg her, hvordan papir skal jeg bruke da, og hvor får jeg kjøpt det? Trenger sånne klemmesaker også (er så inni hva ting heter, Snappi???), og noen pul eller ullbukser til nyfødt. Kan dette kjøpes samme sted, og hva er best av pulbukser og ull. Trenger man noe mellom brettisen og ullbuksen evnt. Og trenger man ekstra innlegg til nyfødt?
Ja, jeg kommer sikkert med fler spørsmål, men det var nå det jeg lurte på nå da.... Og ja, jeg har sikkert fått svar på noe av det før, men jeg må få det inn med teskje og få fordøyd det ja.....
Nå er jeg relativt fersk når det kommer til TB på nyfødt selv (babyen er fremdeles i magen her og), men jeg har ørt at det ikke er noen vits med rispapir til babyer som fullammes, fordi det bare trekker gjennom. Alt du trenger får du kjøpt hos f. eks bleieboden.no. Både formsydd, brettiser, snappi og sperrelag. Og enda litt til. ;) Vi har tenkt til å bruke både ull og pul utenpå brettiser (og formsydde), rett og slett fordi jeg ikke vet hva som vil passe oss best enda. Ull funka ikke med Storebror, så der var det bare lommebleier eller formsydd + PULtrekk som ble brukt. Tror man bare må prøve seg frem, rett og slett.
Utenpå brettisen kan du f. eks ha en brillebukse, men det er vel helst hvis man ikke har snappi? Ser ikke for meg noen annen grunn til å bruke det, hvertfall... Men som sagt, her er jeg i ukjent terreng, vi brukte aldri brettiser til Storebror.
Stor&liten
03 May 2009, 01:55
Nå er jeg relativt fersk når det kommer til TB på nyfødt selv (babyen er fremdeles i magen her og), men jeg har ørt at det ikke er noen vits med rispapir til babyer som fullammes, fordi det bare trekker gjennom. Alt du trenger får du kjøpt hos f. eks bleieboden.no. Både formsydd, brettiser, snappi og sperrelag. Og enda litt til. ;) Vi har tenkt til å bruke både ull og pul utenpå brettiser (og formsydde), rett og slett fordi jeg ikke vet hva som vil passe oss best enda. Ull funka ikke med Storebror, så der var det bare lommebleier eller formsydd + PULtrekk som ble brukt. Tror man bare må prøve seg frem, rett og slett.
Utenpå brettisen kan du f. eks ha en brillebukse, men det er vel helst hvis man ikke har snappi? Ser ikke for meg noen annen grunn til å bruke det, hvertfall... Men som sagt, her er jeg i ukjent terreng, vi brukte aldri brettiser til Storebror.
Men var det ikke ett annet slags papir som tok spebarnsbæsj da??? Tenker så det knaker, kan det være noe som heter fleecepapir, eller var det ett annet papir som tok det...
Tusen takk for svar!
Det er noe som heter fleecepapir, ja. Sjekk her (http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=104).
toneany
03 May 2009, 02:40
Jeg bruker brettis, har gjort det siden hun var nyfødt.
Jeg liker konvoluttbretten veldig godt, delvis fordi det er bare å brette alle bleiene klar når man har vasket bleier. Så bretter man ut den biten som skal rundt når man tar den på. De passer akkorat i skuffen på badet. :)
Nå for tida har jeg 3 pul-trekk og 4 ullbukser. Bruker pul om dagen og ull om natta. Bruker sånne bukser med bein på da, ikke sånne med borrelås. Så jeg innbiller meg at det er mer behagelig å ha på hele natta.
Jeg bruker innlegg av bambus, de i hamp likte jeg ikke. Bestilte billige fra babeco, men vet ikke hva den butikken heter nå. Disse bruker jeg når vi skal gå litt lang tur, eller kjøre bil, og om natta.
I begynnelsen brukte vi fleecepapir i bleien for å samle opp bæsjen. Gjorde det helt til jeg dro til pappa og de og glemte papiret. Da oppdaget jeg at med mm-bæsj funket det best for oss å ikke bruke papir. Bæsjen løser seg opp i vasken, og den trekker også godt ned i bleien så hun ikke blir så våt på rompa. (Det gjør den jo med papiret også, men når man tar av bleien med papir henger hele papiret fast på rompa. Det er klissete, og ofte kommer bæsjen utenfor også)
Så jeg kommer til å hente papiret frem først når bæsjen blir fastere.
Det var vel svar på omtrent alt du lurte på i denne omgang, var det ikke? :)
toneany
03 May 2009, 02:41
Jeg bruker brillebukser utenpå snappi, har aldri hatt noe problemer med det.
Jeg likte også best konvoluttbretten. (Bruker ikke brettebleier stort mer nå)
Snappi er genialt, men brillebukse var for meg nødvendig dersom vi brukte ull. Vi hadde thirties pul-trekkm de har god sperrekant ved foten, så de holdt inne, men jeg gadd ikke vaske ullbuksene for hver bæsjebleie. Jeg klarte nemlig aldri få brettebleiene til å holde tett ved lårene for flytende sprutbæsj. Men med brillebukse gjorde det susen.
Så enten brettebleie, snappi og PUL eller brettebleie, snappi, brillebukse og ull.
Vi brukte ikke noe innlegg i brettebleiene når han var nyfødt, men så brukte vi heller ikke brettebleier på natt da, da brukte vi bumgenoius lommebleier. (Nå brukes de bare på dag, det er formsydd i bambus og ulltrekk som gjelder på natta nå, men når han var liten hadde vi ikke det) Ikke brettebleier på natta av flere grunner, en av dem så enkel som at det var mannen som byttet flest bleier på natta (som nyfødt var det jo bleieskift støtt og stadig ettersom han bæsja etter måltidene på natta også) og han foretrekker lommebleier, særlig nattestid når hodet ikke er helt våkent...
Stor&liten
03 May 2009, 12:05
Tusen takk for svar, jenter!
Nå skal jeg øve meg litt på konvoluttbretten, høres jo også genialt ut og kunne brette bleiene ferdig påforhånd også :)
Ha en flott søndag!
Bamsemums
04 May 2009, 01:25
Har sittet på alle fire på gulvet her å prøvd ut noen brettemetoder. JADA, jeg har god tid, beibis kommer ikke før August, men nå har jeg nå kjøpt 6 brettebleier, så da vil jeg jo sjekke det ut også...
Jeg liker også best konvoluttbretten ;)
Mann er også veldig bekymret for ammebæsjen hører jeg her, hvordan papir skal jeg bruke da, og hvor får jeg kjøpt det?
Fleesepapiret er bra også ME bioliners de sleger på bleieboden og kenguruloftet er også veldig bra til MM bæsjen. Du trenger ikke å bruke den hele tia men i alle fall grei til man er på tur og slikt.
Trenger sånne klemmesaker også (er så inni hva ting heter, Snappi???), og noen pul eller ullbukser til nyfødt. Kan dette kjøpes samme sted, og hva er best av pulbukser og ull.
Snappi er genial til brettiser, ja! de selges på de fleste bleiebutikkene. Jeg elsker ull så det er stortsett det vi har brukt. Hjemmestrikka ullbukser er best! for da får du den størrelsen og fasongen du vil ha også er de nettest. Men det finnes greie kjøpbukser også bare de kan være noe store selv i di minste størrelser. Om du finner alt på samme plass vet jeg ikke helt
Trenger man noe mellom brettisen og ullbuksen evnt.
Brillebukser kan være greie å ha frem til du lærer å få til tett rundt låran med bare brettiser i alle fall ;)
Og trenger man ekstra innlegg til nyfødt?
Det kommer nok an på ungen. Noen trenger det noen ikke. Vi begynte å bruke innlegg rundt 6 uker men han sov ikke gjennom natten så jeg måtte jo skifte uansett. Om ungen sover gjennom natta og ikke bæsjer kan det være greit med innlegg. Her er gode og billige innlegg (http://www.ecoearthnappies.co.uk/showproduct.php?org_id=12851&product_id=8151)
Ja, jeg kommer sikkert med fler spørsmål, men det var nå det jeg lurte på nå da.... Og ja, jeg har sikkert fått svar på noe av det før, men jeg må få det inn med teskje og få fordøyd det ja.....
Det er bare å rope ut om du lurer på mere ;)
Det er bare å rope ut om du lurer på mere ;)
Roper litt jeg, selv om det ikke var meg som startet tråden.
Brettebleier til nyfødt... tenkte å prøve meg på konvoluttbretten jeg. Men har veldig liten erfaring med nyfødte. Så hvor stor bør en konvolutt være? Altså før man bretter den i tre igjen. Har prøvd å se på bildene av de fargerike brettisene til Bamsemums, men jeg vet jo ikke hvor store de er i forhold til mine heller...
Noen som kan gi en amatør en liten teskjeinnføring i brettisstørrelser?
Og jada, selvfølgelig kan jeg jo vente til hun kommer og brette dem da. Men det er jo ikke noe moro :blei:
pus&lillepus
05 Jun 2009, 16:35
Konvoluttbretten er best synes jeg også. Snappi er genial :) Synes brillebukser var greit til å begynne med for å beskytte ullbuksa. Tror man må prøve seg litt frem når man har barnet i hus hvor stor man må ha den. Ellers kan du jo prøve deg på en babydukke hvis du har i nærheten Kvist :)
arvingen
05 Jun 2009, 17:07
Min 2 uker gamle datter ser ut som en bowlingkjegle med konvoluttbretten - og alle andre brettemetodene jeg har prøvd.... nå veier hun nesten 4kg (gått fort opp i vekt gitt!), når kan det forventes at brettebleiene faktisk passer???
Min 2 uker gamle datter ser ut som en bowlingkjegle
Haha. Syns jeg ser det. Har du sånne brettiser fra Jysk?
Hmm, får bare prøve meg fram jeg da, har ikke så mye som en teddybjørn å prøve på heller...
Vi bruker jysk bleier med nøstebarn sin brett på lille tulla som snart er 5 kg :) Snappi og ullbukse eller PUL utenpå, begge deler funker fint. Syntes ikke hun ser ut som ei kule jeg, og kun 2 ganger har vi måttet vaske ullbuksa.
Vi bruker rispapir inni, for det er så greit å bare hive det i do. Oftest kommer det ingenting på selve bleia engang. :babyb:
lilletambur
08 Jun 2009, 10:15
Ikke erfaring med tb på nyfødt vi heller.
Men vi har i alle fall masse brettiser i hus, og det blir nok konvoluttbrett på Grynet. Har kjøpt inn noen brillebukser også, i tilfelle vi ikke får det tett rundt lårene. Så skal jeg vel investere i noen PUL-trekk, i tilfelle vi får problemer med bæsjlekkasjer på tross av brillebuksene, så slipper man å vaske ullbukser stadig vekk.
Angående størrelsen på brettisen, så finnes det jo forskjeller på hvor store de er ubrettet óg, for å si det slik. Vi har ingen spesielt små brettiser, ettersom alle har blitt innkjøpt til og brukes av Småen. Jeg har prøvd å brette en brettis til en babydokke vi har. Den er vel på størrelse med en slank og liten nyfødt, og jammen må firkanten være brettet ganske liten for å passe rundt dokkas smale stump og mage http://www.barnehagefolk.org/phpBB3/images/smilies/010.gif
vBulletin 3.8.0 © 2000-2010 Jelsoft Enterprises Ltd.