PDA

Vis full versjon : Å? Holder du virkelig enda på med det der?

Bamsemums
26 Mar 2009, 22:28
Fikk en slik komentar her om dagene da vi var på barseltreff og skulle skifte bleia på lillemann. "Å? Holder du virkelig enda på med det der?" Jeg måtte bare spørre: "enda? ungen er jo bare 1 år så jeg har liksom ikke forventet at han skulle slutte med bleier nå, så ja! bleier bruker vi enda. Og dere da? Er det bleieslut i gården?" Nei da.. det var vist ment som "å? orsker du enda disse ekle tøybleiene?" Også kom det fra den samme jenta: "Jeg beundrer deg for at du orsker alt det styret!" Altså hæ? styret? bleier må jo skiftes uansett om det er tøy eller engangs og jeg har 3 barn (mot at hun har 1) og har fortsatt ikke syntes det var mere styr med tb en med engangs. Folk altså de har jo så rare forestillinger!!! Fikk jo nesten de samme komentarene på helsestasjon igår. Vår faste hs hadde en hs-student sammen med henne. Jeg kler av lillemann og studenten ser ullbuksen: "å! så deilig ullbukse du har på deg!" Og våres hs: "Dette her er ikke vanlige ullbukse! Her er en av våre mest miljøbesviste brukere - de bruker tøybleier!" og til oss "Holder du på med det enda? Så flink! Jeg beundrer deg!!" Hæ??? beundre meg for at jeg orsker å skifte bleier på gutten min? eller? Men hs studenten blei jo i alle fall meget intresert og sprute og grov om bleier spesilet da vi var feridg med måling og veiing og lillemann fikk en Fuzzy med fisker på og løp der rundt i bare den:blei:

Jeg må bare si det!!! Folk trur så mye rart om TB :fnis:

Quattro
26 Mar 2009, 22:45
Jeg har også fått høre at det er beundringsverdig å bruke tøybleier. Jeg synes ikke akkurat det da, særlig ikke etter at storebror pluttselig sluttet helt med bleier, ikke mye vask nå nei. Men om noen vil beundre meg for det, så gjerne for meg :blei:.

Tara
26 Mar 2009, 23:00
Slike kommentarer har ikke vi fått, men det virker som om HS "oppdager det på nytt" hver gang vi er der da... "han har... sånne bleier?"

Vi var hos legen i går og han stusset, og tok på bleien "han har annerledes bleier?" Tøybleier, svarte mannen (som holdt barnet) "Ja, de kan vaskes?" sier legen. "Jada" svarer mannen. Som nok ikke synes gutten hadde "annerledes" bleier, han hadde på seg det mannen definerer som "vanlige" bleier. (Dvs, lommebleie, det er de "vanlige", formsydde er "sånne andre bleier")

Vi hadde en sykepeleierstudent tilstede en gang vi var hos HS, hun var også interessert i TB og spurte litt, og kommenterte at den så myk og god ut på innsiden. HS bryr seg ikke, annet enn å altså kommentere at han har "sånne bleier"...

emin
27 Mar 2009, 00:08
Jeg har også gjentatte ganger fått beundrende kommentarer for at jeg gidder. :knegg:

Junimor
27 Mar 2009, 00:30
"Ja guri, jeg orker ihvertfall ikke det der papirbleiestyret!" Hadde jeg svart da. :knegg:

På HS her ble de overbegeistret, kontordamen ble kjempeivrig, hun hadde nemlig brukt Kushies på sin jente da hun var liten. :D
(kontordamen er forresten nesten en del av familien vår, hun er avlaster for Snuppa. )

Folk skulle bare visst hvor gøy det er å strikke, sy, shoppe TB, det hadde blitt en seriøs farsott altså. (håper egentlig at det virkelig blir übertrendy altså!)

Cantate
27 Mar 2009, 00:36
Jeg må nok også si at jeg er så glad i tøybleiene at det veier opp for det lille det er av ekstra arbeid altså:knegg:

slinsie
27 Mar 2009, 00:48
Jeg må nok også si at jeg er så glad i tøybleiene at det veier opp for det lille det er av ekstra arbeid altså:knegg:

Samme her.. jeg har begynt å grue meg for den dagen hun slutter!! Hva skal jeg gjøre da?

Heldigvis er det leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge til! :knegg:

msme
27 Mar 2009, 00:56
Er det bare jeg som synes det er en smuuuule ufint med sånne kommentarer??
Eller er jeg så hårsår at jeg tar det som kritikk? :knegg:

Bamsemums
27 Mar 2009, 04:40
Er det bare jeg som synes det er en smuuuule ufint med sånne kommentarer??
Eller er jeg så hårsår at jeg tar det som kritikk? :knegg:

jeg syns også det er litt rart å få slike komentarer, ja, ufint av de som kommer med dem.

anette&tutta
27 Mar 2009, 09:20
Den kommentaren får jeg ofte også! Teite folk altså. Men nå kommer det mer og mer om det på tv så jeg håper de holder munn snart! http://tettinntil.no/forumet/images/smilies/fokk.gif

baja
27 Mar 2009, 09:47
Det er jo litt både og med slike kommentarar. Eg har jo ikkje konvertert til fulltidsbruk ennå, og er litt avventande i forhold til andres reaksjon fordi eg forventar at den skal vere negativ... Men til no har eg blitt positivt overraska, svigermor syns det var artig og var nysgjerrig, og alle andre hadde vel egentlig bare forventa det av meg... "ja du skal vel bruke tøybleier og" - på linje med "ja, du har vel din egen grønnsakshage" (og det har eg jo absolutt ikkje, men folk forventar det tydeligvis, lurar på kva slags signal eg egentlig sender)
Men eg har ikkje testa ut overfor hs ennå, så er spent, - kanskje dei refererer til Bamsemums?

Tigerlilly
27 Mar 2009, 13:27
Jeg har også gjentatte ganger fått beundrende kommentarer for at jeg gidder. :knegg:

hehe den får jeg ofte av bekjente også, samtidig som de sitter og klager over bleieutslett og fulle søppeldunker :6:

Bamsemums
27 Mar 2009, 19:17
vi for satser på at tb begynner å bli kjente på hs vår, baja! Men jeg regner med at vi har forskjellige helsesøstrer så det er jo ikke sikkert din fikk med seg tb oppvisningnen våre (vi har jo oppvisning hver gang vi er der :fnis: bare ikke alle ganger de blir observert eller kommentert)

havfruen
28 Mar 2009, 14:28
Den kommentaren fikk jeg også her en dag. Jeg var hos ei venninne og skulle skifte på lillebror, hvorpå hun si: Jaså, du holder på med det der ennå! Jeg visste ikke helt hva jeg skulle svare.

kikkiari
28 Mar 2009, 14:52
tror de tb barn slutter heftig tidlig m bleie,
(akkurat nå kryper tulla mi rundt bleieløs søting, men det er nå da bare for og lufte fua)

msme
28 Mar 2009, 15:18
Jeg kommer til å svare "ja, han er ikke helt tørrtrent enda" om det kommer flere sånne teite spørsmål i fremtiden..

Tara
28 Mar 2009, 17:00
Om jeg får noen slike kommentarer (f.eks nå som vi skal på påskeferie, og div slektninger var noe tvilende til dette tb-prosjektet vårt...) kommer jeg til å svare noe i retning av "ja, selv om han liker å sitte på potta, så er han ikke tørr helt enda nei...så vi bruker nok bleier et år eller to til ja."

Takk for inspirasjon :)

Concertina
28 Mar 2009, 21:28
Jeg kommer til å svare "ja, han er ikke helt tørrtrent enda" om det kommer flere sånne teite spørsmål i fremtiden..

Herlig, den skal jeg huske! ;)

Toria
03 Apr 2009, 18:29

den bruker jeg også å ta :) blir stille da gitt

linsal
07 Apr 2009, 02:09
ny enda i gemet, og jeg er kjempe spent på åssen resten av familien vil ta 'nyheten' om at vi er gått over til tøybleier, dvs jobber meg gradvis over til å bare bruke tøybleie, ikke fått så mange enda :knegg:
mammas kommentar til det va: og du ønsker deg visst også no sånne bleier sa hun hehe, jepp sa jeg. miljøbevisst blitt gitt sa jeg ;)
nå skal vi på påske tur og jeg er spent på hva svigers vil si... ihvertfall når gubben ikke selv er helt inn i dette enda... men jeg gir ikke oppe enda :)

reginalux
16 Apr 2009, 17:04
Har fått mange sånne kommentarer spesielt med nr 1 da var det til og med noen som trodde jeg var med i en "sånn slags sekt" som hun kalte det.

Var på helsestasjonen i går, fikk da ingen kommentarer fra lege eller helsesøster, men kontordama/assistenten spurte og grov om vasking, lukt og klin... Av medmødre synes jeg holdningen nå er helt annelredes enn for 4-5 år siden - da ble jeg sett på som meget spesiell.

Bamsemums
16 Apr 2009, 20:10
Har fått mange sånne kommentarer spesielt med nr 1 da var det til og med noen som trodde jeg var med i en "sånn slags sekt" som hun kalte det.
.
:lol: den var ny! He-he! At folk er så frekke at de finner på å si eller tenke noe slikt!!!! :gaah:

kikkiari
16 Apr 2009, 20:47
folk er sprø

arvingen
16 Apr 2009, 21:05
Folk har sine teorier, ja. Vi (mest jeg...) har sagt en stund at vi skal ha tøybleier når babyen først kommer, og de fleste er meget skeptiske og lurer på hvorfor i all verden vi vil det (min kjøre lurer også av og til). Den eneste som ikke tror at jeg er småsprø er mamma, som selv av egen fri vilje brukte tøybleier på småbrødrene mine...

Tørkesnora
17 Apr 2009, 01:46
"ja du skal vel bruke tøybleier og" - på linje med "ja, du har vel din egen grønnsakshage"

ups! gulerøttene står i vinduskarmen klare til å plantes ut i parsellhagen i mai...

jeg har vel vendt meg til kommentarene, for jeg synes ikke jeg får noen. eller kanskje det er de andre som har vendt seg til meg?? ;-)

:pannekake:

Bleieromperock
25 Apr 2009, 01:02

Hahaha, en sånn slags sekt faktisk:knegg: Den var faktisk litt morsom!

Har ikke fått noen kommentarer som jeg har oppfatta som kritikk ennå. Det er mange som er nysgjerrige og spør hvordan det fungerer, og det er bare hyggelig:)

surrr
23 Aug 2009, 11:02
Hvis noen har sånn "At du gidder å bruke tøybleie?"-holdning, tror jeg at jeg skal skal svare at jeg ikke har noe valg, for jeg er med i en sekt hvor alle bruker tøybleier.
Rart det der med kommentarer og sånt. Det er liksom fritt frem og slenge kommentarer til tøybleiebrukere, gode eller dårlige. Snakk om dårlig oppdragelse.

lille blå
23 Aug 2009, 12:50
Hvis noen har sånn "At du gidder å bruke tøybleie?"-holdning, tror jeg at jeg skal skal svare at jeg ikke har noe valg, for jeg er med i en sekt hvor alle bruker tøybleier.
Rart det der med kommentarer og sånt. Det er liksom fritt frem og slenge kommentarer til tøybleiebrukere, gode eller dårlige. Snakk om dårlig oppdragelse.

He he så bra!!!!! den skla jeg bruke også!!!! tb sekten!!!!! alle bruker tb og man har alter med tb, som man tilber hver kveld.....

Bamsemums
23 Aug 2009, 13:00
He he så bra!!!!! den skla jeg bruke også!!!! tb sekten!!!!! alle bruker tb og man har alter med tb, som man tilber hver kveld.....
:lol: :lol: :lol:

pus&lillepus
23 Aug 2009, 13:35
He, he. Jeg er nok også med i den sekten....

Mispa
23 Aug 2009, 13:47
Knall!! :) :29:

Lorien
23 Aug 2009, 14:24

Jeg er også med i den sekten. Den er nyoppstarta i Lakselv, faktisk. Og på møtene messer og kakler vi, med tøybleier på hodet, mens vi drikker kaffe.

montan
23 Aug 2009, 15:20
Jeg er også med i den sekten. Den er nyoppstarta i Lakselv, faktisk. Og på møtene messer og kakler vi, med tøybleier på hodet, mens vi drikker kaffe.

Jepp, sekten blir stadig større :) Men her er vi jo veldig heldige som har HS som er positive til TB. noen av dem har faktisk brukt det selv til sine barn. Fikk spørsmål da vi var på 5 mnd kontroll om vi var fornøyd med bleiene. Mannen svarte raskt "JA! Vi brukte engangs en dag eller to i forbindelse med reise, og da ble E rød med en gang, så vi skal fortsette med disse bleiene, ja". Hun synes det var bra. Det er jo så mye bedre for barnas hud mente hun, for ikke å snakke om alt søppelet engangsbleiene medfører.

Ei i koret lurte på om vi ikke var lei av å skylle bæsj. Jeg svarte at nei, det gjør jo vaskemaskinen det. Da kom en grimase som ikke var til å misforstå. DET synes hun var ekkelt, ja. Ei annen fortalte at hun hadde lest at tøybleier ikke var så miljøvennlig for man måtte jo vaske dem. Kunne ikke dy meg, så jeg spurte om hun brukte engangsklær og engangsbestikk, for det måtte jo være bedre for miljøet fordi man slipper å vaske det.

Tenker at folk får mene hva de vil. Vi har gjort et bevisst valg når det gjelder bruk av TB, og er fornøyd med valget vårt. kommer IKKE til å gå over til noe annet pga kommentarer fra folk som ikke vet hva de snakker om.

Familien min er heldigvis veldig positive, og vi får bruke vaskemaskin hver gang vi kommer på besøk. Mamma og svigermor skifter også TB uten problemer. Mamma skulle gi meg beskjed om de tar turen over til Valle en gang de er i Sirdalen (har fortalt at der ligger bleieboden hvor vi har kjøpt nesten alle bleiene til E). For da kunne hun jo kanskje kjøpe noen fine bleier.

Lorien
23 Aug 2009, 15:29
Min lille gutt har fått en helt ny hud etter at vi gikk over til tøy på heltid. Han har helt fra han var nyfødt hatt sart hud og vært mye rød og sår. I ettertid fatter jeg ikke at jeg ikke har prøvd tøy for lenge siden, så mye kjemikalier og lotion og ekkelheter som er i engangsbleier. Og så all den søpla, da. Fysj!

Bæsjen og rispapiret kastes i do, det tar meg nøyaktig tjue sekunder ekstra å skylle ei bleie om det skulle ha kommet litt avføring utafor papiret. Dessuten bruker jeg noen sekunder på å skylle opp hver bleie for hånd i kaldt vann før jeg legger det i wetbagen, men det forlanger jeg ikke at barnehagen gjør. Jeg slipper å gå tom for bleier en søndags formiddag med stengte butikker, og jeg slipper å slepe hjem pakke etter pakke med bleier fra butikken. Ikke vasker jeg mer/oftere enn vanlig heller, siden jeg fyller opp med håndklær/vaskekluter/o.l. Det er rett og slett himla enkelt, praktisk, økonomisk og miljøvennlig, og godt for barnet mitt.

yummy
23 Aug 2009, 15:51
Tror den lakselv-sekten brer om seg.... stakars ungen min... ;-)

Ruth
24 Aug 2009, 14:06
Eg må visst starte mi eiga sekt her eg...;)

Det e jo så sytalaust med tøybleier!!! Skjønner ikkje problemet i det heile tatt???

Ag&Lola
26 Aug 2009, 15:21
Eg må visst starte mi eiga sekt her eg...;)

Det e jo så sytalaust med tøybleier!!! Skjønner ikkje problemet i det heile tatt???

Fritt for å vere med i sekta di, Ruth! Det kan vere fjordingsekt. Spørs om vi burde hatt eiga tøybleie med fjordingen på, ka? Hihi, eg kan jo forresten svare det når folk spør om snuppa vår er døypt eller lure på koffor ikkje, at vi har meldt ho inn i tøybleiereligionen! ;)

lille blå
26 Aug 2009, 15:49
He he, man skulle jo gjort det, hatt en tb fest istedenfor dåp, og forvente tb i gave:) gjerne typen som det ikke blir produsert mange av slik at man har et minne om dagen he he

Ag&Lola
26 Aug 2009, 16:35
He he, man skulle jo gjort det, hatt en tb fest istedenfor dåp, og forvente tb i gave:) gjerne typen som det ikke blir produsert mange av slik at man har et minne om dagen he he

JA, tøybleie med bilde, navn, f.dato og vitale mål! :yay:
Istedet for sånne bildetavler o.l. som er vanlig, hehe... jaja, litt nerdedrømming må til. Dama til brodern kalla meg nettopp bleienarkoman på sms ista, eg tok det som en kompliment!

Bokormen
31 Aug 2009, 13:50
I barselgruppen min var det alt fra "Æsj så ekkelt. Glad jeg slipper det" til "Å, det fikk jeg lyst til å prøve". Ei venninne av meg misjonerer mye mer enn jeg gjør selv. Hun har to barn og kunne ønske hun hadde hatt tøybleier til sine. Hun visste ikke om noe annet enn brettebleier og plastsnipp da de var små.

De fleste i familien min er enten uinteressert i hva slags typer bleier vi bruker eller enige i vårt valg.

Ruth
01 Sep 2009, 16:56
Fritt for å vere med i sekta di, Ruth! Det kan vere fjordingsekt. Spørs om vi burde hatt eiga tøybleie med fjordingen på, ka? Hihi, eg kan jo forresten svare det når folk spør om snuppa vår er døypt eller lure på koffor ikkje, at vi har meldt ho inn i tøybleiereligionen! ;)

Jaa? Skal vi ikkje gjøre det ;) hehe....trengs jammen i dette fylket her!!

Ag&Lola
01 Sep 2009, 18:48
Jaa? Skal vi ikkje gjøre det ;) hehe....trengs jammen i dette fylket her!!

Ja, eg føle meg veldig åleine her i desse trakter. Vi kan no bare sei at vi har ei Sogn&fjordane sekt og at vi er med i den vi to til å begynne med, og so trenge vi ikkje gjere noke større sak ut av det ;) Hihi...

Ruth
02 Sep 2009, 15:39
Ja, eg føle meg veldig åleine her i desse trakter. Vi kan no bare sei at vi har ei Sogn&fjordane sekt og at vi er med i den vi to til å begynne med, og so trenge vi ikkje gjere noke større sak ut av det ;) Hihi...

Ja, det gjør eg og!

Vi skal ha det så fint sammen vi! ;) :fnis:

Marie
24 Jan 2010, 13:00
Vi har også fått den komentaren og vi bruker tøybleier enda.
Syns egentlig dette er veldig rart. For alle de som vet at vi
bruker tøy vet hvorfor. Vi begynte med tøy bleier fordi Casper
var så sår og fikk åpne sår, og etter 6 lege besøk så ble
det fortsatt ikke bedre. Så vi fant vi ut at det var papirbleiene
han ikke tålte..
Så klart jeg bruker tøybleier enda, vil jo ikkje at han skal
bli sår igjen. Å det er jo ikke no stress. Papirbleier er jo mye
ekklere, lukter jo så fælt av dem..